34000 klachten over spam

30 september 2010, 11:34  |  E-mail marketing  |  Steven Pieneman
Het afgelopen jaar heeft OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, bijna 34.000 klachten ontvangen over ongewenste elektronische berichten. Ongeveer de helft van deze klachten betrof spam aan zakelijke gebruikers. Dit is meer dan een verdubbeling van het aantal klachten ten opzichte van het jaar ervoor: OPTA ontving toen ruim 15.000 klachten via www.spamklacht.nl. Sinds 1 oktober 2009 is het ook verboden om ongevraagde elektronische berichten van charitatieve, commerciƫle en/of ideƫle aard naar rechtspersonen te sturen. Voor natuurlijke personen geldt het spamverbod al sinds 2004.

Het afgelopen jaar heeft OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, bijna 34.000 klachten ontvangen over ongewenste elektronische berichten. Ongeveer de helft van deze klachten betrof spam aan zakelijke gebruikers.  Dit is meer dan een verdubbeling van het aantal klachten ten opzichte van het jaar ervoor: OPTA ontving toen ruim 15.000 klachten via www.spamklacht.nl. Sinds 1 oktober 2009 is het ook verboden om ongevraagde elektronische berichten van charitatieve, commerciële en/of ideële aard naar rechtspersonen te sturen. Voor natuurlijke personen geldt het spamverbod al sinds 2004.

Het afgelopen jaar is OPTA 83 onderzoeken gestart en heeft 56 waarschuwingen uitgedeeld naar mogelijke overtredingen van het spamverbod. Ook heeft OPTA drie spamboetes opgelegd. Wegens lopende juridische procedures mag OPTA de betrokken (bedrijfs)namen en boetehoogtes nog niet bekend maken. OPTA kan bedrijven die zich niet aan de regels houden, bestraffen met  boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding.  
 

Reageer

 

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Inloggen

Reacties

 

Nog geen reacties.

Twitter

Nieuwsbrief

nieuwe afbeelding


Bannertarieven